Astăzi, Mila Self- profesoară în Tampa Bay, Florida
Mila s-a născut în România, a absolvit Facultatea de Limbi Străine din Universitatea din București în 1994 și a plecat din țară, prin căsătorie, în 1999. Este cetățean britanic și actualmente este căsătorită cu un american, iar de 11 ani este rezidentă în Tampa Bay, Florida.
Din 2005 Mila a predat în diverse trepte de învățământ atât în Regatul Unit, cât și în Statele Unite ale Americii. Are o experiență în învățământul britanic și american de aproape 20 de ani.
Mila, este gândirea critică o prioritate în educația din SUA? Sunt profesorii instruiți să formeze gândirea critică a elevilor, adică există vreo indicație expresă că educația elevilor la orice disciplină trebuie fundamentată pe gândirea critică?
Mila Self: În SUA, gândirea critică este considerată o prioritate în educație. Există eforturi semnificative pentru a instrui profesorii în metodele de formare a gândirii critice la elevi. De fapt, în multe state, există indicații clare și directive pentru profesori să încurajeze și să dezvolte gândirea critică în procesul de predare și evaluare a elevilor.
În lumea de astăzi, informațiile și opiniile sunt ușor accesibile prin tehnologie, eliminând necesitatea memorării lor. Cu toate acestea, abilitatea de a analiza critic și de a da sens acestor informații este crucială. La fel, democrația noastră nu este amenințată de lipsa accesului la date și opinii despre problemele importante ale zilei, ci mai degrabă de incapacitatea noastră de a distinge între ceea ce este adevărat și ceea ce este fals sau influențat în mod excesiv.
În ultimele cinci decenii, s-au înregistrat progrese semnificative în domeniul educației critice. Multe colegii și universități oferă acum cursuri dedicate acestui subiect, iar cele mai recente standarde academice pun accent nu numai pe conținutul predat în clasele de engleză, matematică, științe și studii sociale, ci și pe abilitățile necesare pentru a gândi critic despre acel conținut.
Cu toate acestea, în ciuda acestor progrese, a apărut o statistică îngrijorătoare. Potrivit unui sondaj, 75% dintre angajatori consideră că elevii care au absolvit 12, 16 sau mai mulți ani de educație formală nu au abilitatea de a gândi critic și de a rezolva probleme. Aceasta este statistică surprinzătoare având în vedere faptul că majoritatea educatorilor susțin că prioritizează dezvoltarea acestor abilități în predarea lor. Aceste statistici au fost evidențiate în cartea „Academically Adrift” de Richard Arum și Josipa Roksa, publicată în 2011. Cartea a stârnit multă agitație, deoarece autorii au argumentat că elevii nu înregistrează îmbunătățiri semnificative în abilitățile lor de gândire critică în timpul anilor de colegiu.
Tu predai la școală în spiritul unei gândiri critice și dacă da, atunci cum procedezi?
Mila Self: Da, predau în spiritul unei gândiri critice. Pentru a încuraja gândirea critică în clasă, folosesc metoda socratică. Aceasta implică punerea de întrebări și stimularea elevilor să gândească logic și să-și formeze propriile opinii și argumente. În loc să ofer răspunsuri directe, îi îndrum pe elevi să exploreze subiectul în profunzime și să își dezvolte abilitățile de analiză și evaluare.
În ceea ce privește evaluarea, nu folosesc teste tradiționale sau teze. În schimb, încurajez proiecte și activități practice în care elevii să fie angajați fizic și mental. Acest lucru le oferă posibilitatea să-și practice abilitățile creative și practice, precum și să dezvolte gândirea critică într-un mod concret. Prin intermediul proiectelor, elevii sunt încurajați să gândească independent, să caute soluții și să își exprime ideile într-un mod inovator și original.
Scopul meu în predare nu este doar să îi ajut pe elevi să memoreze informații, ci să le înțeleagă în profunzime și să aplice cunoștințele în situații reale. Prin abordarea bazată pe gândirea critică și prin implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, încerc să îi pregătesc pentru provocările pe care le vor întâlni în viață și să le dezvolt abilitățile necesare pentru a fi flexibili, creativi și capabili să rezolve probleme în mod eficient.
Mila, crezi că e posibil ca toate sistemele de instruire (publică și privată) să formeze gândirea critică a elevilor sau e un lux pe care și-l pot permite doar instituțiile private?
Mila Self: Depinde de directorul școlii, de profesori de locația școlii (oraș, sat, stat) indiferent dacă școala e privată sau nu. Este posibil ca atât sistemele de instruire publice, cât și cele private să poată forma gândirea critică a elevilor. Formarea gândirii critice este un proces complex care poate fi facilitat atât în școli publice, cât și în instituții private. Cu toate acestea, există unele diferențe între cele două tipuri de instituții în ceea ce privește resursele disponibile și abordarea educațională. Instituțiile private pot avea mai multe resurse financiare și materiale pentru a sprijini dezvoltarea gândirii critice, precum și o mai mare libertate în a adopta metode de predare inovatoare. Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că sistemul de instruire public nu poate oferi o educație de calitate și nu poate promova gândirea critică în rândul elevilor. Există multe școli și profesori din sistemul public care depun eforturi considerabile pentru a dezvolta abilitățile de gândire critică ale elevilor lor. În cele din urmă, formarea gândirii critice nu este exclusiv un lux al instituțiilor private, ci o necesitate pentru a pregăti elevii pentru succesul în viață și în societate.
Care este reacția părinților la formarea gîndirii critice a copiilor lor? Sunt ei interesați ca proprii copii să-și formeze o astfel de gândire sau sunt completamente neinteresați de asta?
Mila Self: Este adevărat că reacția părinților la formarea gândirii critice poate varia în funcție de fiecare caz în parte. Există părinți care sunt interesați și încurajează dezvoltarea gândirii critice a copiii lor, deoarece înțeleg importanța acesteia în dezvoltarea lor personală și profesională. Acești părinți își doresc pentru copiii lor ca ei să fie capabili să analizeze și să evalueze informațiile, să găsească soluții creative și să fie în stare să ia decizii înțelepte.
Cu toate acestea, există și părinți care pot fi mai puțin interesați de dezvoltarea gândirii critice a copiilor lor. Aceasta poate fi din cauza lipsei de înțelegere sau conștientizare a importanței gândirii critice sau poate fi influențată de alte priorități sau valori pe care ei le au. Este important să ne amintim că fiecare părinte are propriile sale așteptări și dorințe pentru copilul său, iar acestea pot varia în funcție de diferitele circumstanțe și valori familiale.
Ca profesor, este important să încurajez și să promovez gândirea critică în rândul elevilor și să le ofer sprijin și resurse pentru a-și dezvolta această abilitate. Totuși, implicarea părinților în acest proces poate fi benefică, deoarece poate contribui la crearea unei relații de parteneriat între școală și familie. Comunicarea și colaborarea cu părinții pot ajuta la susținerea și încurajarea dezvoltării gândirii critice a copiilor într-un mod mai eficient și coerent. În concluzie, reacția părinților la formarea gândirii critice poate varia, dar este important să promovăm și să susținem această abilitate în rândul copiilor noștri. Prin implicarea părinților în procesul de educație, putem crea un parteneriat puternic pentru dezvoltarea copiilor.
Mila, ce sfat le dai profesorilor din România care-și propun să formeze gândirea critică a elevilor lor? Ce unelte pedagogice să folosească?
Mila Self: Munca de profesor poate fi extrem de solicitantă din punct de vedere emoțional, mental și fizic. Este o profesie care implică responsabilitatea de a ghida și de a educa elevii, și adesea implică o investiție considerabilă de timp și energie. Aș sugera colegilor mei să aibă răbdare cu ei înșiși, să investească în starea lor de bine și să nu se lase descurajați.
În ceea ce privește lucrul cu elevii, aș sugera profesorilor să îi încurajeze să gândească critic prin promovarea unei atmosfere de deschidere și respect reciproc în clasă. E important să vedem omul din spatele fiecărui elev. Nu suntem la curent cu ceea ce se întâmplă în viața lor privată. Știu că uneori studenții pot fi lipsiți de respect, dar întotdeauna există un motiv pentru asta. Nu pentru a scuza acest lucru, ci pentru a fi conștienți că nu suntem noi neapărat cauza.
Iată două-trei unelte de predare care pot fi utile în dezvoltarea gândirii critice a elevilor:
1. Întrebări provocatoare: Profesorii pot utiliza întrebări care să stimuleze gândirea critică a elevilor. În loc să ofere răspunsuri directe, pot pune întrebări care îi provoacă pe elevi să analizeze, să sintetizeze și să evalueze informațiile. De exemplu, pot întreba: „De ce crezi că această idee este validă?” sau „Care ar putea fi alternativele la această soluție?”
2. Dezbaterea: Organizarea de dezbateri în clasă poate fi o modalitate excelentă de a stimula gândirea critică a elevilor. Profesorii pot alege subiecte controversate și pot încuraja elevii să-și exprime opiniile, să argumenteze și să asculte punctele de vedere ale celorlalți. Aceasta îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile de analiză, evaluare și argumentare.
3. Analiza și interpretarea textelor: Profesorii pot utiliza texte complexe sau articole de presă și pot încuraja elevii să le analizeze și să le interpreteze critic. Elevii pot fi întrebați despre ideile principale, argumentele prezentate sau despre sursele și credibilitatea informațiilor. Aceasta îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile de citire critică și de evaluare a informațiilor.
Acestea sunt doar câteva exemple de unelte de predare în modul de gândire critică. Este important ca profesorii să adapteze aceste unelte la nivelul și interesele elevilor lor și să le ofere oportunități constante de a-și exersa gândirea critică în diferite contexte.
MILA SELF despre sine:
„După ce am finalizat masteratul în producție de film documentar la Londra, am urmat cursurile post universitare în pedagogie liceală la UCL în cadrul departamentului Institute of Education din Londra în anul 2006. Sunt pasionată de domeniul educației încă din 2005 și, începând cu anul 2021, am adoptat cu entuziasm sistemul de predare online în cadrul învățământului de școlarizare la domiciliu din Statele Unite.
De-a lungul carierei mele, am avut privilegiul de a preda în diverse medii educaționale, inclusiv în școli publice din Londra, școli private primare, secundare și liceu, precum și la o universitate de stat respectată din Statele Unite. Am acumulat experiență în predarea la nivelul școlii primare și gimnaziale în Birmingham, Alabama, la liceu privat în Carolina de Nord, precum și la Universitatea UAB din Alabama. În prezent, sunt implicată în predarea online și în sistemul privat de educație din Tampa Bay, Florida.”